dimarts, 16 de març del 2010

Ier S'AMORRA-AMORRA DEL MARESME

Aquest dissabte a les 10 del matí a la platja del Varador a Mataró es celebra la primera regata en format tradicional del Maresme. Organitzada pel Rem Capgrossos Mataró hi participaran a més el Club de Rem Arenys i el Club Nàutic Premià.

La regata consistirà en recorrer una distancia d'una milla nàutica (1.842 metres) amb sortida i arribada des de la sorra de la platja amb una ciavoga.

Us convidem a venir i gaudir de l'esdeveniment!

dimecres, 3 de març del 2010

De la nostra història. La bandera de Mataró


Aquesta que veieu es la bandera de Mataró. Pels mataronins es una de les nostres referencies l'hem vist a les grans diades de la ciutat: Sant Jordi, les Santes, el Nadal, any rera any ha significat que hi havia quelcom d'important pels mataronins. La veiem onejar a l'Ajuntament acompanyan les banderes de Catalunya, Espanya i la Unió Europea i de fa uns anys la veiem al moll de llevant del port de Mataro.

Però aquesta bandera d'on surt? I per que es tant important per a la ciutat que la propia ciutat l'ha adoptat com a "senyera"?

Aquesta bandera es el simbol de l'estreta relació de Mataró que va tenir amb el mar fins les darreries del segle XIX. Te el seu origen a una ordre ministerial del 1845 amb la que es dividia administrativament el litoral espanyol en 29 provincies maritimes. L'ordre ministerial a més establia que els vaixells mercants matriculats a cada una de les zones havien d'anar identificats amb la bandera identificativa de cadascuna de les províncies. Al front de cada província hi ha la Capitania Maritima.

La provincia maritima de Mataró va tenir el seu origen, doncs, el 1845 i va ser suprimida el 1867. Aquesta província anava geogràficament desde el turó de Montgat fins a les muntanyes de Sant Grau al límit entre Tossa i Sant Feliu de Guixols. Estava dividida en cinc districtes: Masnou, Mataró, Arenys, Blanes i Lloret. L'any 1867 es produí una nova organització administrativa del litoral i la provincia maritima de Mataró va desapareixer passant a ser un districte "excepcional" de la provincia de Barcelona.

No obstant la poca durada temporal de la Capitania de Mataró, la ciutat ja tenia una relació privilegiada amb el mar. Mataró visqué una epòca d'or en la construcció naval al ségle XVIII i a la década dels 50 del ségle XIX, periodes en els que es construïren naus de gran tonatge a les drassanes de Mataró (fins a tres naus simultaniament) i es contava amb una matrícula marítima nombrosa fins al punt de que l'Ajuntament va obrir una escola nàutica pròpia.

Aqui en teniu un exemple d'un vaixell construït a les nostres platjes:



Qui tingui una mica més de curiositat pot buscar informació a la Wikipedia a l'article sobre les províncies maritimes i a un interessantissim llibre titulat: "Els constructors navals de l'ex-província marítima de Mataró" de J. Llovet.